Ikke la deg skremme av høye strømpriser

Dagens strømpris-boom gjør mange nervøse, men
bedriftens energikostnader kan kuttes radikalt. Vi i Noova viser deg hvordan.

Kulde og lite vind har sendt strømprisene rett i været, og med det høye forbruket av energi
vi ser i disse dager er det sannsynlig at mange vil få seg en heftig strømsmell i vinter.

Med priser som varierer fra 3 til 100 øre per kWh i løpet av en måned, og de høyeste
strømprisene på flere år, er det ikke rart at panikken slår inn.

Men strømprisen spiller faktisk ikke så stor rolle.

Den utgjør bare én del av de totale energikostnadene, og heldigvis finnes det flere måter å få
ned regningen på enn å sitte i stummende mørke med ytterjakka på innendørs.

Ikke betal mer enn du må

De totale energikostnadene dine bestemmes nemlig av tre ting: energien du bruker,
distribusjonen av den og avgifter fra staten. En vanlig misforståelse er at prisen per
kilowatt time er det mest avgjørende for strømregningen. Derfor får mange panikk når de
leser at strømprisene går opp – for dette kan man tross alt ikke gjøre så mye med.

Men sannheten er at det er forbruket, sammen med hvordan man benytter energien, som
har størst effekt på sluttsummen. Og mange virksomheter kan gjennomføre betydelige kutt i
forbruket sitt uten å merke noe som helst. Ved hjelp av innsikt, analyse og veiledning
kan bedriften profitere både med en gang og på sikt.

Slik kan Noova bistå med å kutte energikostnadene dine:

Ta grep om nettleia! Modellen for nettleie går ut på at de som bruker mye strøm på en gang,
og dermed belaster strømnettet mest, også betaler for en forholdsmessig større andel
av distribusjonskostnadene gjennom bruk av såkalt effekttariff. Men dette er fullt mulig å ta
kontroll over:

– Det forbauser meg at så mange bare aksepterer nettleia som den er. Dette er til syvende og
sist et spleiselag, og målet bør jo være å ta minst mulig del i det, sier salgsdirektør i Noova,
Eyvind Kjensli.

Gjennom aktiv energiledelse sørger Noova for å få summen på nettleia ned, slik at bedriftens
strømregning blir lavere – og dette er lønnsomt uavhengig av om strømprisene er lave eller
høye:

  • Effekttariff fastsettes basert på den timen du bruker mest strøm. Et eksempel er et alpinsenter som nylig ble kunde av Noova. Historisk har alpinsenteret testet alle snøkanonene sine samtidig, den siste dagen i oktober, og uten snø og kunder i anlegget. Da ble den totale kilowatt-timeprisen ekstremt høy. Etter veiledning fra Noova har vi nå utsatt denne testen til november, når det er aktivitet i anlegget. Dette sparer kunden betydelige summer på og det er slik vi jobber. Noova samler inn data, prosesserer og analyserer, slik at vi kan gi deg og virksomheten gode og lønnsomme råd.
  • Mange virksomheter har ikke kunnskap om hvor mye energi de benytter når bedriften ikke er i normal drift, uten aktivitet i bygninger eller maskinpark. Dette er det vi kaller bunnlast. Noova følger med på bunnlastnivåene, og varsler automatisk når bunnlasten overstiger det som er forventet. En slik tjeneste kan ha mye å si. En av våre kunder fikk hjelp til å kutte bunnlast tilsvarende 40 000 kroner på en måned. Dette tilsvarte en reduksjon av energikostnadene på 20 prosent, uten at det hadde negativ påvirkning på verken kvalitet eller komfort.

Dette er bare noen eksempler. Er din virksomhet interessert i å kutte energikostnader? Ta kontakt her for en uforpliktende prat. 

Energismarte bedrifter er også mer bærekraftige

Sløsing av energi har ikke bare negativ konsekvens for energifakturaen. Bygninger står for
om lag 40 prosent av energiforbruket i Norge, samt over halvparten av landets strømforbruk.
Selv om store deler av strømmen vi benytter oss av her til lands er ren energi har denne
sløsingen store konsekvenser for miljøet.

– Vi opplever at stadig flere bedriftskunder tar aktivt miljøansvar og ønsker å avgi et mer
bærekraftig fotavtrykk. I Noova leverer vi opprinnelsesgarantier fra produsenter av fornybar
kraft, samtidig som vi bidrar med innsikt, kontroll og råd for å redusere
unødvendig energiforbruk. Når Noova lykkes med å redusere energikostnadene for kunden,
fører det også til et redusert CO2-avtrykk, sier salgsdirektør i Noova, Eyvind Kjensli.

Les mer om hvordan din bedrift kan bli mer bærekraftig her.