I dette innlegget ser vi nærmere på en av Noova sine kunder og hvordan de har satt standarden når det gjelder å bruke teknologi i sin daglige drift.

Selskapet, som ledende innen olje- og gassproduksjon i Norge, er i front når det gjelder å utnytte innovasjon og teknologi for å gjøre olje- og gassektoren både tryggere og mer bærekraftig.

Som en av pionerne i sin bransje innen effektivitet, ville selskapet overføre den samme drivkraften og effektiviteten inn i sine fysiske lokaler og kontorlandskap. Med hensyn til endringene i arbeidslivet som følge av pandemien, ønsket selskapet å sørge for at deres medarbeidere var både fornøyde og produktive – i et kontorlandskap som dekket deres faktiske behov. 

Selskapet lever for å skape fremtidens offshore-drift, men har også et mål om å skape fremtidens arbeidsplass for sine ansatte. For å få det til har de fått hjelp av Noova – DT-sertifisert partner og spesialist på energisparing og effektivitet på arbeidsplassen.

Fremtidens arbeidsplass er basert på bruksdata

Dette har vi gjort for å utvikle fremtidens arbeidsplass: 

  • flere sosiale soner og kontorfelleskap for medarbeidere
  • administrasjon og medarbeidere har oversikt i realtid over hvilke skrivebord og rom som er opptatte 
  • optimalisert rengjøringsrutiner tilpasset faktisk belegg i lokalet 

For å få innsikt i hvordan ansatte benyttet lokalene, samlet selskapet inn bruksdata. Realtid og eksakt informasjon om hvordan lokalene ble brukt kunne være med på å avgjøre hvor mye fysisk plass man trengte for å lage nye, sosiale soner, og hvordan det skulle designes og møbleres. Den samme dataen ble så brukt til å optimalisere selskapets rengjøringsrutiner for å tilpasse seg faktisk belegg, og ikke minst gjøre det mulig for ansatte å booke skrivebord og møterom eksternt. 

Bruksdata ble registrert med sensorteknologi i verdensklasse 

Temperatursensorer fra Disruptive Technologies ble plassert under 230 skrivebord, i mer enn 20 konferanserom på to kontorer og i ett driftssenter.

Temperatursensorer kan fange opp små endringer i temperatur når en person sitter på en stol. Ettersom størrelsen på sensorene er så små, er de ikke påtrengende for de ansatte. 

Bruksdataen fra sensorene ble samlet inn ved hjelp av Noova’s Logic Facility solution og visualisert på et digitalt kontorkart. Kartet ble vist på skjermer plassert på ulike steder i kontorlandskapet, og gav de ansatte en oversikt over hvilke skrivebord og møterom som var ledige eller opptatte. 

Sensorteknologi gav en bedre kontoropplevelse

Omtrent umiddelbart etter implementeringen av sensorløsningen, kunne selskapet se kontorlandskapet sitt i et helt nytt lys. De gikk fra å ha personlige skrivebord til et kontordesign med flere fleksible plasser som ble redesignet for å tilpasse seg det faktiske kontorbruket.

Løsningen til DT & Noova hjalp også kunden med å optimalisere sine rengjøringsrutiner, basert på hvordan belegget er i lokalet, som gjør at ansatte kan booke skrivebord og arbeidsplasser eksternt via mobiltelefonen. 

Hva skjer videre?

Installering av sensor er bare starten på det å skape fremtidens kontorlandskap. Det fulle omfanget av prosjektet vil inkludere både innsikt i kundens klimaavtrykk, hjemmekontor kontra fysisk kontorbruk, og de ansattes reisetid.

Alle disse tiltakene vil kunne øke produktivitet og trivsel blant ansatte, og styrke kunden som en pioner innen bruk av teknologi på sine kontorer.